20 October 2016

Petua Menjaga Mata Agar Cantik Bersinar...


Mata anugerah Allah yang tak ternilai. Mata yang cantik mempesonakan pandangan! Mata yang letih, lesu, sembab, dan bengkak  adalah masalah yang sering menghantui kita. Adalah penting menjaga mata untuk keserian wajah. Kalau berrmekap cantik sekalipun, jika mata tak bersinar, takkan ada keserian wajah. 

Mata yang cantik dan bersinar bermula dengan penjagaan yang baik. Ikuti beberapa petua bagi beberapa masaalah mata dengan cara yang mudah ini....

Mata Letih
Boleh gunakan uncang teh yang telah digunakan. Sehiris timun pun boleh digunakan. Letak di atas kelopak mata. Untuk kesan terbaik, sejukkan dalam peti ais. Kesejukan boleh melancarkan peredaran darah disekeliling mata.

Mata Sembab
Mata sembab boleh dikurangkan dengan menggunakan potongan ubi kentang segar. Caranya adalah dengan meletakkan potongan ubi kentang di atas mata selama beberapa minit.

Kesan Hitam Bawah Mata
Hancurkan/tumbuk daun pudina segar dan letakkannya di sekitar bahagian mata. Biarkannya selama 10 minit sebelum mencucinya menggunakan air sejuk.

Minum  air putih  secukupnya juga bagus untuk kesihatan mata dan untuk menjadikan mata bersinar gunakan air daun sirih  iaitu dengan cara merebus 4 helai daun sirih dengan 4 gelas air. Gunakan airnya untuk mencuci mata. 

Caranya letak air di dalam piring sehingga penuh dan rendamkan mata dengan kerlip2ka mata didalam air selama beberapa minit. Ulangi cara tu setiap hari untuk mendapat mata yang bersih dan bersinar. Insya'allah...

p/s : Semoga perkongsian ini bermanafaat untuk kita semua...


No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...