31 October 2016

Teknik Dan Posisi Tidur Yang Betul....


Apabila bangun dari tidur, kadang2 terasa sakit tengkuk, sakit belakang dan ada perasaan yang tak selesa. Jadi, elok kalau dapat mengetahui posisi tidur yang betul untuk mendapat kualiti tidur yang bagus. Secara tak langsung kesihatan akan turut meningkat dengan cara ini.

Ada beberapa tips cara tidur yang boleh untuk di ikuti.....


Tidur Mengiring
Bila anda merasa selesa dengan tidur mengiring, sebaiknya tidur mengiring ke arah kanan. Seperti halnya dengan tidur menangkup, tidur dengan posisi ke kiri akan membebankan jantung dengan berat badan anda. Cara terbaik adalah dengan berbaring atau mengiring dengan sebiji bantal yang diletakkan dengan kedudukan strategik untuk melegakan tekanan pada bahagian bawah tulang belakang. Majoriti ramai lebih selesa dengan meletakkan sebiji bantal di bahagian belakang lutut atau di antara kedua-dua belah lutut jika mengiring.

Tidur Terlentang
Ini ialah posisi tidur yang terbaik.Cara tidur yang begini mengelakkan sakit leher, belakang dan pinggang.Selain itu posisi ini juga akan membantu mengekalkan bentuk payudara bagi wanita serta mencegah wajah berkedut. Letakkan bantal pada bahagian belakang lutut untuk mengekalkan lengkung pada bahagian bawah badan.Boleh juga letakkan tuala yang digulung pada belakang anda untuk keselesaan penuh.Walaubagaimanapun posisi ini tidak berapa sesuai untuk mereka yang berdengkur.

Tidur Meniarap
Posisi tidur meniarap merupakan posisi tidur yang paling banyak keburukkannya. Sekiranya anda ada masalah sakit leher atau sakit belakang, posisi tidur ini harus anda elakkan.Walaubagaimanapun posisi ini sesuai untuk orang yang berdengkur kerana laluan udara lebih luas dengan gaya tidur seperti ini. Sekiranya anda tidur dengan posisi meniarap, letakkan bantal pada bahagian bawah pelvis dan bawah abdomen untuk mengurangkan ketegangan pada bahagian belakang. Gunakan bantal yang nipis pada kepala atau jangan guna bantal langsung.

Antara beberapa  cara ni, aku biasa dengan cara terakhir sebab aku ni semput. Selalunya aku buat bila terasa nak kena semput waktu tidur. Kuranglah sikit rasa sesak nafas aku ni.  Teringat masa mengandung dulu... terpaksa tidur duduk bila diserang semput sebab mana boleh tidur meniarap... :(

p/s :  Bila sebut gaya tidur teringat.... "cengkadak cengkudu macammana  si polan tidur" tanya kat serangga yang macam belalang tu.... hehe!

#kredit  SINI


1 comment:

  1. tiarap fav tidu time kecik2 dulu.. skg tak da, sllu mengiring jak

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...