23 October 2018

Khasiat Tombong Kelapa Yang Selama Ini Tak Di Ketahui

Rupanya tombong kelapa atau isi dari dari tunas buah kelapa berkhasiat. Biasanya aku tengok di kedai parut kelapa tu orang buang saja. Banyak juga khasiat tombong kelapa ini yang tak di ketahui orang. Tapi aku rasa orang dulu-dulu tau khasiat tombong kelapa ini  sebab masa aku kecil dulu, di majlis kenduri masa masak-memasak, berebut orang tua dengan budak-budak nakkan tombong kelapa ini... hahaha!

Khasiat Tombong Kelapa Yang Selama Ini Tak Di Ketahui
Khasiat Tombong Kelapa Yang Selama Ini Tak Di Ketahui

Saekarang ini di bandar payah jugalah nak dapat tombong kelapa sebab orang bandar tak membeli buah kelapa. Beli santan terus untuk  menyenangkan dan mempercepatkan proses memasak. Tapi pada yang tinggal di kampung dan ada tanaman kelapa, mudah sangat di jumpai tombong kelapa ini.

Tombong kelapa terhasil dari buah kelapa tua yang sudah bertunas. Biasanya dari buah kelapa yang jatuh sendiri dan di biarkan di bawah pokok sebelum di gunakan. Senang cerita, tombong itu terhasil dari percambahan buah kelapa.  



Lagi besar tunas, makin besar tombong di dalam buah kelapa itu. Tapi tombing ni bila makin besar sudah tak sedap untuk di makan sebab tak ada lagi rasa manisnya. Paling sedap di makan tombong ini adalah dalam besar sikit dari bola ping pong. Biasa berebut makan tombong ini dengan adik-adik waktu kecil dulu.. hehe!

Khasiat Tombong Kelapa Yang Selama Ini Tak Di Ketahui


- Mempunyai kandungan zat besi yang bagus untuk menghalang dari terkena penyakit anemia. Dengan memakan makanan yang kaya dengan zat besi seperti ini adalah sangat baik tubuh badan.

-  Mempunyai kandungan omega 3 yang juga berkhasiat untuk pertumbuhan sel-sel otak sehingga dapat meningkatkan kecerdasan mental. 

-  Kadar fosforus yang banyak dalam tombong kelapa juga boleh membantu menguatkan tulang dan gigi.

- Memakan tombong kelapa juga boleh meningkatkan fungsi hati dan seterusnya mencegah dari terkena penyakit hati yang berbahaya.

- Juga mencegah dari terkena penyakit jantung dan strok.

Banyak lagi sebenarnya senarai khasiat tombong kelapa ini untuk di ambil kira. Boleh google saja. Lain kali apabila terjumpa tombong ini apabila menggunakan kelapa untuk di parut, jangan di buang dan di abaikan. Boleh di makan kerana sangat berkhasiat.

Nak dapatk informasi di blog ini.... klik SINI

p/s: Dulu-dulu ada juga orang yang pantang makan tombong kelapa ini. Yang aku dengar sebab ada saka ke apa entah. Macam tak boleh makan pisang emas sebab susuk tuh.... wallah hu'alam!!!

#pic fr google
#info dr google

2 comments:

  1. Memang sedap ni. Dulu2 berebut dgn adik. Kalau yg besar tu tawar. Air nya banyak hihi..
    Adudu.. Rindu zaman kanak2

    ReplyDelete
  2. dulu sha suka makan benda ni, skrg dah jarang kupas nyior haha beli je

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...