20 June 2020

Kerak Usus Punca Sebenar Perut Boroi, Boleh Percaya Ke Tidak? Baca Info Ini Dulu!

Mengikut kepercayaan orang lama, kerak usus boleh mendatangkan pelbagai kemudaratan terhadap kesihatan tubuh badan kita. Malah, ada yang percaya bahawa ia adalah punca sebenar perut boroi!

Disebabkan itu, telah lahir pelbagai produk cuci usus yang boleh ditemui di pasaran kini.

Persoalannya, apa itu kerak usus? Adakah ia wujud? Adakah benar ia akan mendatangkan mudarat pada kita?

Kerak Usus Punca Sebenar Perut Boroi, Boleh Percaya  Ke Tidak?
Kerak Usus Punca Sebenar Perut Boroi, Boleh Percaya  Ke Tidak?

Tenang, mesti yang pakar ada jawapannya. Baca yer!

Kerak usus, wujud atau tidak?


Sebelum pergi dengan lebih mendalam lagi, wajarlah untuk kita tahu mengenai perkara penting ini terlebih dahulu.

Buat anda yang belum tahu, sangat ramai yang mempercayai kewujudan kerak usus. Ia dipercayai sebagai 1 jenis kotoran atau lapisan yang berada di dalam usus akibat tidak menjaga pemakanan dengan betul.

Dikatakan, makanan yang kita ambil boleh terhenti dan tersimpan di dalam usus sehingga melekat padanya dan menyerupai kerak.

Inilah yang orang lama katakan sebagai kerak usus.

Hakikatnya, para pembaca perlu tahu bahawa pergerakan usus akan sentiasa berlaku dan dinding usus itu sendiri boleh menghasilkan enzim atau bendalir bagi mengelakkan najis melekat pada dinding usus.

Dalam erti kata yang lebih mudah, kerak usus sebenarnya tidak wujud!

Oleh itu, tidak perlulah lagi kalian membazirkan wang dengan membeli pelbagai produk mencuci usus yang sudah terang lagi bersuluh adalah scam semata-mata.


Kerak usus sebenarnya tidak wujud!
Kerak usus sebenarnya tidak wujud!


Jadi, kerak usus bukan punca sebenar perut boroi?


Baiklah, sekarang kita sudah tahu apa itu kerak usus dan kewujudannya.

Kita berbalik semula kepada persoalan utama artikel ini iaitu adakah kerak usus adalah punca sebenar perut boroi? Jawapannya adalah tidak sama sekali.

Ini juga merupakan satu scam sejak zaman berzaman lagi. Ini kerana kerak usus itu sendiri tidak wujud.

Jadi, bagaimana sesuatu yang tidak wujud itu boleh mengakibatkan sesuatu hal berlaku? Bagi yang mempercayainya sebelum ini, sila ubah persepsi anda segera.

Jika ini hanyalah 1 penipuan semata-mata, maka apa punca sebenar perut boroi?

#1. Diet tidak seimbang

Pengambilan makanan tinggi kandungan gula dan lemak trans adalah musuh utama bagi individu yang inginkan tubuh badan langsing.

Selain itu, makanan rendah protein dan tinggi karbohidrat juga adalah punca perut boroi. Ini kerana ia akan membuat kalian lambat kenyang lalu akan makan lebih banyak.

Jadi, sila amalkan diet seimbang mengikut saranan suku-suku-separuh okay!

#2. Kurang buat senaman

Mengapa kerak usus yang perlu dipersalahkan sekiranya anda kurang buat senaman? Ini adalah punca utama mengapa perut anda boroi.

Ini kerana seseorang yang makan lebih banyak berbanding kalori yang dibakar oleh tubuh badan, maka pertambahan berat badan akan berlaku.

Oleh itu, jangan malas dan bersenamlah untuk perut yang sihat!



#3. Stres

Dalam tubuh badan kita ada 1 hormon yang dikenali sebagai cortisol. Ia akan dirembeskan oleh tubuh badan kita setiap kali berasa tertekan untuk membantu mengawalnya. Namun, ia ada kesan sampingan.

Kebanyakan individu cenderung untuk makan ketika stres. Cortisol yang dirembeskan ini pula akan mengakibatkan kalori tersimpan di dalam perut. Kesannya, anda akan lebih mudah gemuk.

Untuk kurangkan risiko perut boroi, kawal tekanan anda.

#4. Genetik

Kadangkala, ada perkara yang kita tidak boleh ubah seperti genetik. Sekiranya anda lahir dalam keturunan yang berbadan chubby, maka anda berisiko tinggi untuk mengikuti jejak langkah mereka.

Pun begitu, ia bukanlah 1 kemestian. Anda masih boleh mengubahnya dengan menjalani hidup yang lebih sihat!

Selain itu, terdapat beberapa lagi sebab perut boroi yang lain antaranya waktu tidur tidak tetap, menghisap rokok dan meminum alkohol – kesemuanya merupakan gaya hidup yang tidak sihat.

Pun begitu, tiada satupun yang mengatakan bahawa perut boroi adalah disebabkan oleh kerak usus. Jadi, jangan mudah percaya akan sesuatu mitos sebelum mengkajinya terlebih dahulu.

p/s: Hanya sekadar pencerahan, Ini bukan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.


1 comment:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...