27 September 2016

Jambu Batu Merah Lebih Banyak Khasiat........


Waduhhhh.... selalu makan jambu batu hijau jer. Jaranglah jumpa jambu batu merah. Selalunya jambu batu merah jumpa yang dah siap jadi jus. Memang sedap jus jambu batu merah ni. Jambu batu yang hijau selalu jual di jalanan sebagai buah potong. Makan dicicah serbuk asam boi atau kuah rojak. 

Jambu batu merah lebih banyak kandungan air dan kurang manis jika dibandingkan dengan jambu batu biasa. Tidak hairanlah jika buah jambu batu merah lebih banyak dibuat jus jika dibandingkan dengan jambu batu biasa. Banyak dijual di pasaraya dalam kotak minuman. Buahnya jadi lembut bila masak ranum, tak macam yang hijau.... keras macam batu... hehe!

Kita ambil tahu pulak khasiat jambu batu merah ni.....

Tinggi vitamin C
Makanlah jambu biji merah kerana banyak kandungan vitamin C yang terdapat dalam buah ini. Kebaikan kolagen sebagai protein yang diperlukan tubuh untuk mengekalkan keutuhan pembuluh darah, kulit, tulang dan organ-organ lain.

Baik untuk pencernaan
Makan jambu biji merah baik untuk kesihatan sistem pencernaan. Ini berikutan dengan kandungan serat dalam buah ini. Serat berguna untuk melancarkan pergerakan usus dan memudahkan pergerakan usus dalam membuang toksin daripada tubuh. Turut kaya dengan vitamin B kompleks.

Merendahkan tekanan darah
Amat bahaya jika mengalami masalah tekanan darah tinggi. Dikatakan mampu merendahkan tekanan darah. Kandungan kalium yang tinggi dalam buah ini dikatakan mampu menstabilkan darah mencegah tekanan darah tinggi.

Mengekalkan fungsi kelenjar tiroid
Kesihatan tiroid juga mampu dikekalkan jika makan jambu batu merah. Ini kerana kandungan tembaga yang terdapat dalam buah ini dikatakan terbukti berkesan untuk kelenjar tiroid.

Membantu penyerapan zat
Pengambilan jambu batu merah dikatakan mampu membantu penyerapan zat. Kandungan mangan dalam buah amat penting untuk tubuh menyerap pelbagai zat.

Merawat demam denggi
Simptom-simptom demam denggi dikenali melalui penurunan sel-sel darah merah sihat (platelet), bintik merah pada kulit. Ini juga menyebabkan penghidapnya berasa loya dan pening.

Kaya dengan magnesium
Jambu batu merah kaya dengan magnesium. Dikatakan mampu membantu otot merehatkan saraf dalam tubuh. Pengambilan jambu biji merah selepas melakukan aktiviti seharian mampu mengembalikan semula stamina yang hilang.

Sihatkan otak
Kandungan vitamin B3 dan B6 yang terdapat dalam jambu batu merah dikatakan amat berguna dalam mengekalkan fungsi otak menggunakan peredaran darah.

Kekalkan kecantikan dan kesihatan kulit
Jambu batu merah dikatakan amat baik dalam mengekalkan kesihatan kulit. Vitamin, beta karotena dan antioksidan memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan kulit. Pengambilan jambu batu merah akan menjadikan kulit cerah, halus dan jauh daripada masalah kulit seperti jerawat, kulit kering, kulit berminyak dan masalah kulit lain.

p/s : Masa kecil dulu ada pokok jambu batu merah ditanam oleh bapak aku. Rajin memanjat sambil makan buah ni kat pokok. Buahnya kecik jer, tak macam jambu batu hijau yang besar gedabak... ^-^peace!

2 comments:

  1. sedapnyaaa.. terliur nampak jambu ni.. dh la mmg hantu rojak..
    mana pula nak cari jambu ni skang.. nsb x pregnant je kl x sure ngidam ni..

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...