Kenali Tumbuhan Herba: Temu Pauh @ Kunyit Putih, Sedap Dibuat Ulam...

7:37:00 PM Noor Akma 0 Comments


Temu, temu pauh dan kunyit putih adalah nama tanaman yang sama bagi pokok herba ini. Berkhasiat sebagai anti cancer, merawat ketegangan urat saraf, kurangkan kolestral & darah tinggi & bantu kurangkan masalah pencernaan & salur darah sumbat. Boleh juga kurangkan stress.

Nampak macam halia dan kunyit  ulam ni. Jangan terpedaya.... sudah. Rasa dan aromanya tak dapat ku bayangkan. Bau ada sedikit macam pauh atau mangga. Ulam kegemaran aku ni masa kat kampung dedulu. Sedapnya makan berulamkan temu ni bersama sambal kelapa atau sambal belacan. Berselera dan bertambah2 selera makan.

Ambil gambar dan sedikit info dari internet. Pokok dan daunya iras2 pokok kunyit. Tapi di tengah daun ada garisan hitam. Bau daunya tak seperti daun kunyit yang ada aroma segar Dalam kelompok pokok2 jenis ni.... ada beberapa jenis tumbuhan pokok seperti ini. Seperti lempoyang, temulawak, kunyit hitam dan beberapa lagi. Kadang2 aku sendiri pun terkeliru. 

Harap2 masih ada pokok ni di kampung. Bila rumah idaman siap, inilah antara pokok yang akan ku tanam untuk menghiasi laman herba aku nanti. Tak sabarnya menanti rumah aku tu siap. 

p/s : Tumbuhan herba yang tak patut pupus dan diabaikan.... sedap nih !


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...