03 October 2016

Pokok Tetulang Mempunyai Banyak Khasiat....


Pokok tetulang bukanlah asing kepada aku. Ada ditanam di rumah keluarga aku masa kecik dulu. Aku tahu pokok ni boleh buat ubat. Tapi tak tau untuk apa. Rasanya tak pernah pulak aku tengok orang tua aku gunakan pokok ni untuk apa2.

Yang pasti ramai orang kampung mintak ranting pokok ni. Ada yang nak berubat dan ada jugan ak menanam. Mudah jer nak tanam pokok ni. Potong ranting atau dahan pokok ni, cucuk ke dalam tanah. Siram dan basahkan setiap hari, berakarlah dia dan akan tumbuh subur.

Pokok ni memang agak pelik sebab ia tak berdaun. Itu sebab di panggil pokok tetulang. Sekarang popular sebagai pokok hiasan disebabkan keunikannya tu. Tapi khasistnya yang paling penting. Balik kampung nanti nak cari pokok ni ..... dapat info ni dari group FB... sangat bermanafaat.

KHASIAT UTAMA

** Merawat patah tulang
- ambil beberapa ranting pokok dan tumbuk. Kemudian sapu ditempat yang patah dan balut dengan daun pisang. Jangan dibuka selama 3 hari dan tak boleh kena air selama 3 hari tersebut. Kalau belum berkesan, ulangi untuk 3 hari lagi. Insya'allah!

KHASIAT PERUBATAN TAMBAHAN

1) Merawat bisul, kesan bengkak dan patah.
- untuk merawat bisul, bengkak atau patah, perlu terlebih dahulu melayurkan ranting dahannya yang segar atas api yang sederhana besar. “Layurkannya atas api dalam beberapa minit dan bila kepanasannya reda 
sedikit, tuapkan ranting dahan pokok tetulang ini padatempat yang terkena bisul, bengkak atau patah. Balutlah dengan kain bersih. Amalkan sehingga kesan kesakitannya hilang.

2) Pokok ini juga digunakan untuk menghilangkan ketuat
- ambil cecair getah warna putih yang keluar apabila dipatahkan mana-mana dahannya yang sudah matang, selawat dan sapu pada kawasan yang terkena ketuat setiap hari sehingga hilang.

3) Digunakan untuk sakit sendi tulang
- patahkan beberapa ranting pokok tulang bersama getahnya…rebuskan pokok tersebut..dan air rebusan tersebut dijadikan air mandian.

p/s : Sakit tulang dan sendi tu boleh en. somi cuba. Menghilangkan ketuat tu aku yang nak cuba... haha!

2 comments:

  1. Bru tau Penh dgr X prnh tgk rsanya huhu

    ReplyDelete
  2. yang ketuat tu tak pernah pula cuba.. nak kena g minta kat jiran depan rumah nampak gayanya nih...

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...