18 December 2015

Petua Mudah Nak Cuci Periuk Kuali.....


Kali ni nak cerita pasal petua mudah mencuci periuk kuali.... kalau cakap periuk belanga nanti ada yang tanya 'belanga tu apa?' hehe! Belanga tu periuk yang yang ada pemegang di kiri kanan macam kuali..... untuk yang tak taula... :)

Gambar tu cakap sapu pencuci dulu sebelum masak.  Mana2 pun boleh...  Orang2 dulu cuci pakai sabut kelapa dan pencucinya sabun cap kapak. Senang jer hitam2 tu tanggal....... Berkilat, berkilau seperti baru...

Bagi aku sekarang ni  kalau periuk hitam, cuci pakai berus hijau dan pencucinya pakai sabun serbuk cuci baju tu...... bila pakai  pencuci pinggan biasa tu tak jalan, habis melekat hitam tu kat berus, tangan dan sinki.... susah nak hilang tu...

So, sabun serbuk cuci baju tu yang paling bagus.... cantik, berkilat periuk bila timbul kerajinan nak menyental periuk belanga...opps! kuali..... bila rajin la! 

Tak semesti  masak pakai arang.....pakai dapur  kayu, dapur minyak tanah, dapur gas pun boleh cuci ikut cara ni. 

p/s : jom cuci periuk,  rajin la sangat...hehe!

1 comment:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...