29 December 2015

Tanam Cili Api @ Cabai Burung Dalam Pasu, Nak Guna Petik Jer....


Cili api atau cabai burung memang selalu ada dalam menu masakan harianku..... Harganya pun dah semakin mahal sekarang. So, apa kata tanam sendiri mulai dari sekarang.... Dengan cara dan kaedah yang betul, pokok cili api mampu hidup subur walau hanya di tanam dalam pasu.

Nak dapatkan biji benih senang jer..... beli cili api di pasar. Buah cili api yang masak ranum tu boleh di buat benih. Satu cili api tu dah boleh dapat 10- 20 pokok. Sekarang cili api dah banyak jenis. Seeloknya buah cili api yang kecil2 tu  di buat benih.  Barulah original cili api kampung. 

Jom ikuti panduan ini...

1. Gunakan tanah campuran yang mengandungi tiga bahagian tanah, satu bahagian tahi ayam reput atau kompos dan satu bahagian pasir. isikan pasu dengan tanah campuran tersebut sehingga 5cm dari permukaan pasu.

2. Semai terus 3 atau 4 biji benih kedalam pasu sedalam 2 hingga 5 cm. Tinggalkan hanya sepokok setiap satu dua minggu selepas menanam.

3 Siram pokok pada awal pagi dan lewat petang setiap hari kecuali pada hari hujan.

4. Tabur sebanyak satu sudu teh atau 5 gram baja di sekeliling pokok setiap minggu. Ikut aturan pembajaan yang betul untuk mengelakkan daun menjadi keriting dan tumbesaran terbantut disebabkan baja berlebihan.

5. Gunakan juga rumput-rumput kering yang diletakkan di sekeliling pokok sebagai kompos semulajadi.

6. Hasil tuaian cili selalunya dapat dikutip selepas kira-kira 12 minggu ditanam.

p/s : Dah berbuah nanti, senanglah.... tergerak jer nak buat sambal belacan, petik jer cili api di halaman. Cantik juga jadi hiasan laman bila warna  cili tu bertukar merah .... menyerlah gittew.....hihi!

#kredit SINI

No comments:

Post a Comment

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...