16 March 2017

DIY Brooch Comel Dari Benang Bulu

Jom belajar buat sendiri brocch. Kita buat DIY brooch comel dari benang bulu. Cantik brooch ini, bersaiz kecil dan comel sahaja. Cara membuatnya sangat mudah untuk orang yang tahu serba sedikit tentang mengait. Untuk membuat DIY brooch comel dari benang bulu ni tidak mengambil masa yang lama. Lebih kurang tak sampai 5 minit, dah siap satu brooch crochet yang sangat comel.

DIY Brooch Comel Dari Benang Bulu
DIY Brooch Comel Dari Benang Bulu

Boleh buat ini untuk mengisi masa lapang sambil menonton tv. Banyak paten brooch crochet benang bulu yang ada. Inilah yang paling mudah dan paling kecil sekali. Brooch ini boleh di gayakan pada tudung, shawl, skarf dan baju. Sangat cantik dan yang penting di buat sendiri.

DIY Brooch Comel Dari Benang Bulu


Bahan-bahan yang di perlukan :

Benang bulu
Jarum mengait
Butang
Pin brooch 
Glue gun
Gam plastik

DIY Brooch Comel Dari Benang Bulu
DIY Brooch Comel Dari Benang Bulu


Cara-cara membuatnya :

- Buat 7 chain (tali air) Lepas tu sambung menjadi bulatan.

 - Buat 3 chain lepas tu tarik benang 5 loop dan di jadikan bentuk puff.

- Buat 3 chain lagi dan tutup puff tu. Buat 5 puff menjadi 5 kelopak bunga.

- Siap bentuk bunga.

- Selepas tu  ambil butang, letakkan gam di bawahnya dan tampal di tengah-tengah kelopak bunga.

- Di belakang bunga pula, letakkan gam di tapak pin dan tampalkan pin.

- Dah siap sebiji brooch comel.

Cantik dan mudah saja membuatnya.... kan! Boleh cuba untuk kegunaan sendiri atau boleh juga membuat jualan macam aku. Pada sesiapa yang tak ada masa nak buat sendiri dan berminat dengan brooch ini, boleh juga membuat tempahan pada aku. Kalau kuantiti kecil sekejap sahaja dah siap. Kuantiti yang besar kena lama sikit la...

Harga sebiji brooch ini aku jual RM1,00. Beli 5 biji, aku bagi percuma sebiji. Beli borong 100 biji, harganya RM40 sahaja. Murah sangat dah tu. Manalah tahu kalau ada yang berminat untuk buat cenderahati pelbagai majlis. Aku boleh letakkan dalam plastik kecil satu persatu atau kalau nak sepasang pun boleh tapi kena tambah sikit kos plastik.

Aku boleh di hubungi melalui whatssap di no. 0172387594 & 0173215261. Banyak paten sebenarnya brooch crochet ni. Tinggal pilih sajalah paten mana yang dimahukan. Apapun paten in yang paling kecil dan murah. Jika ada yang berminat.... silakan hubungi saya yer!

Ada cerita aku tentang crochet di blog ni..... klik SINI

p/s : Hari ni aku buat iklan pasal produk jualan la pulak... hihi!


1 comment:

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...