28 March 2017

Buat Jeli Dalam Kulit Buah Oren

Aku jumpa idea ni... Macam bagus dan kreatif sahaja idea buat jeli dalam kulit oren ini. boleh buat macam ni kalau ada majlis atau tetamu nak datang rumah. Simpan dulu dalam dalam peti ais sebelum di jamah. Mesti sedap apabila jeli yang manis tu berperisa bau buah oren yang masam manis tu. Rupa jeli dalam kulit oren ini pun cantik, apatah lagi bila di buat macam-macam warna.


Buat Jeli Dalam Kulit Buah Oren
Buat Jeli Dalam Kulit Buah Oren

Bahan asas yang di gunakan adalah kulit buah oren yang biasanya di buang begitu sahaja. Bila dah diambil kulit sahaja, isinya jangan di buang pula. Boleh di kisar menjadi jus oren yang juga boleh di hidangkan pada tetamu sekiranya di buat jeli ini untuk majlis keraian. Mesti jus oren ini sedap dan menjadi kesukaan para tetamu.

Buat Jeli Dalam Kulit Buah Oren


Bahan seterusnya sudah pastinya serbuk jeli yang berbagai warna. Biasanya ada di jual di pasaraya. Cara membuatnya tertera di belakang paket tu. Iaitu campur dengan air panas sahaja.  Serbuk jeli ini biasanya dah ada gula sekali di dalamnya, Tak perlu letak gula lagi. Kacau dengan air panas sehingga tak bergentel. 

Bila dah agak suam. Boleh di bubuh dalam kulit oren yang telah disediakan di dalam tray acuan muffin atau apa-apa bekas yang boleh membuatkan buah oren tu terletak elok. Simpan dalam peti sejuk sehingga jeli menjadi beku, Bila dah betul-betul beku, bolehlah di keluarkan dan di potong-potong dan di hidangkan sebagai mencuci mulut atau hidangan sampingan. 

Sangat sesuai buat jeli dalam kulit oren ni pada majlis harijadi kanak-kanak. Budak-budak memang suka jeli dan benda-benda yang berwarna-warni. Nanti bolehlah buat macam ni... Idea yang paling mudah dan menarik. Cubalah yer...

Cerita dalam blog ini... klik SINI

p/s :  Jom makan buah oren.. kulitnya isi jeli... :)

#kredit SINI

3 comments:

  1. Sungguh kreatif dan boleh menarik minat terutama kanak-kanak untuk makan buah-buahan..

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...