23 March 2017

Petua Sayur Kekal Hijau Apabila Di Masak

Sejak harga ikan mahal melambung sekarang ni, aku sekeluarga dah jarang beli ikan. Lebih banyak masak lauk yang berasaskan sayuran pula. Lagi bagus... kan! Aku pelbagaikan jenis-jenis sayuran untuk di masak ni, Nak masak sayuran, kenalah nampak menyelerakan. Terutama pada sayuran yang berwarna hijau. Ada petua sayur kekal hijau apabila di masak. Mudah je nak buat sayur kekal hijau apabila di masak tau... 

Petua Sayur Kekal Hijau Apabila Di Masak
Petua Sayur Kekal Hijau Apabila Di Masak

Sayur hijau di ketahui rendah karbohidrat tetapi kaya dengan serat dan pastinya sesuai untuk yang berdiet. Kandungan air dalam sayur hijau, mengekalkan kelembapan dalan tubuh. Mengandungi vitamin C dan E juga yang mengekalkan kulit sihat walaupun meningkat usia. Sayur hijau juga meningkatkan fungsi imun dan melindungi mata daripada penyakit yang berkaitan usia. Ia juga menyumbang kepada pertumbuhan dan pembaikan tisu badan. Itulah antara kebaikan menyenaraikan sayur hijau dalam makanan seharian.

Petua Sayur Kekal Hijau Apabila Di Masak


Untuk sayur yang di goreng atau di tumis.... campur secubit soda bikarbonat dalam masakan tu. Anda akan lihat, sayur akan kelihatan tidak berubah warna, masih kekal segar dan kehijauan warnanya. Barulah bila di hidangkan tu lebih bersemangat nak memakannya.  Rasa pun lebih menyelerakan dan anda akam mendapat khasiat sayuran segar sepenuhnya dengan memakan sayuran hijau.

Sayuran juga, kadang-kadang aku celur untuk di makan terus atau di cicah bersama sambal belacan. Apabila mencelur sayuran hijau tu, masukkan satu sudu kecil minyak masak ke dalam air rebusan. Kemudian. barulah masukkan sayur-sayuran. Sayuran akan kekal hijau warnanya. 

Seeloknya, jadikan sayur-sayuran terutama sayuran hijau ini sebagai menu utama makanan seharian kita. Selain daripada rasa yang sedap dan lazat sayur-sayuran mengandungi komponen yang boleh membantu menangani masalah kesihatan serta menyediakan hidup yang lebih sihat. 

Kajian  secara mendalam oleh pakar-pakar sains telah membuktikan kandungan dalam sayur-sayuran dan buah-buahan ini telah berjaya mengatasi masalah seperti kanser, penyakit hati, kencing manis serta darah tinggi. Jadi, apa tunggu lagi... jom perbanyakkan makan sayur-sayuran.

Lihat lebih banyak petua.... klik SINI

p.s: Taklah sampai nak jadi vegetarian... dapat jadi half vegetarian pun dah bagus...!

#pic fr google

3 comments:

  1. sayur paling fav.. dulu pnh trasa nk jadi vegetrian

    ReplyDelete
  2. ooo camtu caranye... pasni leh cuba..

    BW sini dari family AFB.. Sori lambat follow sini ye..

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...