22 March 2017

Silica Gel Jangan Di Buang Begitu Saja, Ada Kegunaannya...

Selalu aku dapat silica gel ni bila membeli vitamin, kasut, beg tangan dan banyak lagi barangan  Aku tak pernah pula buang. Kumpul dalam bekas kecil. Bila dah banyak paket silica gel tu, buka dan letak butir-butir kaca kecil tu dalam bekas kaca lutsinar. Cantik buat perhiasan. Tak terfikir pula aku nak menggunakanya kembali. 

Silica Gel Jangan Di Buang Begitu Saja, Ada Kegunaannya...
Silica Gel Jangan Di Buang Begitu Saja, Ada Kegunaannya... 

Rupanya bungkusan kecil putih yang berisi butir-butir kaca yang di panggil silica gel ini mempunyai kuasa  hebat untuk mengelak dan mencegah kelembapan di sekelilingnya. Aku tahu pasti ramai yang membuang bungkusan kecil ini. Jadi, selepas ni, apabila dapat paket silica gel ini, simpanlah elok-elok dan di gunakan kembali. Janganlah di buang begitu saja,.... rugi!

Silica Gel Jangan Di Buang Begitu Saja, Ada Kegunaannya... 


Antara kegunaan silica gel yang di ketahui....

1. Letakkan silica gel di almari kasut untuk menghindar kelembapan dan bau hapak yang tidak menyenangkan.

2. Silica gel boleh di letakkan pada peralatan pertukangan untuk mengelakkan barang-barang tededah pada kelembapan dan menjadikan ia berkarat.

3. Boleh juga silica gel ini di letakkan di alamari pakaian untuk mencegah bau almari yang kurang menyenangkan.

4. Alat solek juga mudah berkulat dan mengeluarkan bau yang tak sedap jika terdedah dengan kelembapan. So, letakkan sepaket silica gel. selesai masaalah.

5.  Buku-buku dan fail lama juga tak terhindar dari rosak jika di simpan terlalu lama. Jadi,selitkan sepaket dua silica gel. Insya'allah, buku-buku dan fail lama akan panjang jangka hayatnya apabila terhindar dari kelembapan.

6. Selain menggunakan beras, silica gel juga boleh digunakan untuk menyelamatkan talipon tangan anda yang telah di masuki air. Caranya, simpan di dalam bekas mengandungi beberapa paket silica gel selama beberapa jam. 

Hmmm... apalah aku ni. kenapalah tak terfikir nak gunakan kembali. Aku ingat nak buat perhiasan pula,,, hadoi!. Lepas tu tumpah di buat main dan di kerjakan anak-anak. Apalagi terpaksalah di buang begitu saja. Ada sepaket dua tu, satu aku letak dalam beg tangan. Biar beg tangan tu tak mengeluarkan bau....  Ari tu air tumpah kat dalam...hahaha!

Nak baca lagi cerita kat blog... klik SINI

p/s:  Dapat juga idea menulis hari  ini bila terpandang sepaket silica gel ni di celah-celah buku-buku dan kertas di meja komputer ni...


#pic fr google

4 comments:

  1. baru tahu kegunaannya..selalunya buang je

    ReplyDelete
  2. elsa pun selalu simpan jugak hikhik. elsa tak buang sebab ibu tak bagi buang hehehe

    http://elsaalicious.blogspot.my/2017/03/gift-review-calendar-2017-from-blogger.html

    ReplyDelete
  3. owh...aah kan...sokmonya memang buang pun... pasni mmg kena simpanla...

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...