25 December 2015

Cekur @ Kencur ....



Mari kita kenali salah satu tumbuhan herba yang berkhasiat. Cekur merupakan tumbuhan herba yang tiada berbatang. Tunas pokok tumbuh terus daripada hujung rizom (umbisi) yang mendatar di bawah permukaan tanah. Biasanya setiap pokok terdiri daripada dua hingga lima helai daun yang tebal berbentuk bujur telur. Bunganya berwarna putih keunguan. Di Jawa, tanaman ini dikenali sebagai kencur.



Dari keluarga halia dan baunya yang tersendiri senang di bezakan dengan jenis halia yang lain. Ia salah satu bahan utama dalam pembuatan jamu di Indonesia. Cara paling mudah menanam dan membiakkan tumbuhan ini ialah dengan menggunakan rizomnya.

Cekur digunakan secara tradisional seperti berikut :

Bagi mengekalkan awet muda dan menghilangkan bau nafas
- Amalkan memakan daun serta umbisi cekur sebagai ulam.

Pening kepala , mual dan gastrik
-  Ambil beberapa umbisi cekur, bersihkan dan rebus hingga airnya tinggal satu cawan. Minum setiap pagi dan petang.

Batuk dan Sakit kerongkong
-  Batuk- Ambil beberapa helai daun cekur, campurkan dengan sedikit air dan tumbuk sehingga lumat. Saring airnya dan campurkan dengan madu lebah lalu minum.
- Sakit Kerongkong – Potong sedikit cekur sebesar ibu jari dan kunyah dengan sedikit garam.

Sawan
-Ambil sekerat umbisi cekur, jerangau dan bongglai lalu tumbuk hingga lumat. Kemudian sapukan pada seluruh badan penghidap sawan.

Rawatan ibu lepas bersalin
-Gunakan akar cekur. Tumbukkan sehingga lumat dan sapukan pada perut ibu lepas bersalin bagi menghilangkan angin dalam badan

Mual,kembung perut atau angin dalam badan
-Parut rizom cekur dan campurkan dengan beras giling serta sedikit air. Saringkannya dan minum.

Bengkak anggota badan
-Giling daun cekur dan tampalkan pada anggota badan yang bengkak. 

p/s : Dah pernah tanam... nanti nak tanam dan merasai khasiatnya lagi... huhu!

#kredit SINI

2 comments:

  1. ASSALAMUALAIKUM.
    SINGGAH PAGI
    http://jmbelog.blogspot.my/

    ReplyDelete
  2. Suka juga guna cekur atau kencur ni untuk masak pecal. Memang terbaik.

    ReplyDelete

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...