Perangkap Pembelian Online, Jangan Peduli.... Abaikan!

2:05:00 PM Noor Akma 6 Comments

Aku nak cerita kisah semalam..... Aku dapat perangkap pembelian online. Tapi aku dah tau dah yang ini hanya perangkap. Jadi, aku tak peduli perkara ini. Dia tak dapat nak perangkap aku sebab aku dah tau taktik dia ni. Pernah ada penjual  online beritahu di group telegram hal prangkap pembelian online ini. Jadi, kalau para penjual online dapat pelanggan yang cuba buat perangkap ni, abaikan yer!

Perangkap Pembelian Online, Jangan Peduli.... Abaikan!
Perangkap Pembelian Online, Jangan Peduli.... Abaikan!

Ceritanya begini, aku menjual barang-barang terpakai atau di panggil preloved item di satu laman web ni. Orang ni antara orang pertama menghubungi aku. Dia bagi no. talipon sekali. Jadi, aku hubungi terus melalui whatssap. Orang ni bagi nama seorang perempuan Melayu dan beritahu dari Perak. Cepat je urusan dengan dia... Terus minta no, akaun dan email, Aku bagi ajelah, Tapi aku dah rasa pelik sikit. Dia berwhatssap dengan aku  in English.

Memang mula-mula aku bersangka baik pada pelanggan ni. Tak fikir bukan-bukan lagi.... Dah dapat butir-butir akaun dan email aku, dia senyap dalam 2 jam juga.... Dani tetiba aku dapat email dari Europe Bank. Ada orang masukkan RM500 dalam akaun aku. Takkan ada duit yang masuk sebab kat email tu tertulis pending dalam tulisan merah. Aku tengok nama yang di bagi tu tertera di email tu. Aku dah fikir lain dah. Nak kena tipu lah ni... 

Tak lama kemudian, seperti yang di jangka dapat email lagi. Email ni mengatakan aku kena pulangkan baki RM470 dulu, baru akaun tu clear atau duit masuk dalam akaun aku, Masa tu aku dah pasti merasa ini satu penipuan. Dah tentu aku tak buat apa-apa transaksi. Aku tunggu dan lihat sahaja. Pelanggan penipu tu tak hantar mesej apa-apa lagi di whatssap waktu tu.

Seperti di jangka tak lama kemudian... barulah penipu tu hantar mesej... Apalagi aku siap maki hamun la dia panjang lebar kat situ. Lepas tu ...dia tulis "please mchat in English". Lagi la aku maki cukup-cukup dalam bahasa Melayu. dan aku beritahu dia juga.... 'ini dah membuktikan yang dia memang seorang penipu'. Apa hal, bagi nama melayu tapi tak pandai cakap melayu. Jangan-jangan orang ni Mat Negro yang sedang mencari mangsa untuk di tipu.... huh!

Untuk anda semua yang membaca dan menjual barang di internet hati-hati tau.... Alert dengan no. ini...... 011-16810593. Dia pakai nama Norshida Binti Mohd Yassin. Nama tu entah wujud entah tidak.... Apapun waspada dengan no,  tu yer...! Dan juga penipuan yang seumpamamya. Hilang langsung cerita nak beli barang aku tu... bila dah kena maki. Terus senyap sepi dia. En. suami aku cakap... simpan email ni. Kalau ada apa-apa yang berkaitan nanti, boleh repot polis. 

Nak dapat tau cerita macam-macam hal dari aku... klik SINI

p/s: Ingat yer kengkawan semua.... penipuan internet ni macam-macam cara... haihhh!


6 comments:

Seorang Syed said...

Memang dah ramai yang kena scam macamni. Kena berjaga2 kalau nak beli online lepasni.

uish bahaya betul

Mrs Pip said...

Thanks sharing this..
Byk sungguh penipu cenggini..
Adui...

Scam mcm ni mmg selalu berlaku. Hati-hati selalu

Maria Firdz said...

Mujur alert Dan tak mudah terpedaya... Alhamdulillah...

I am LZ said...

Biasa peniaga online mmg selalu kena 'ganggu' dengan scam macam ni ūüė•

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di annurbe.noor@gmail.com


[PENAFIAN] www.huhahuhajerr.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.


Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.


Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.


Sekian...